تحولات لبنان و فلسطین

جریمه‌های چند صد هزار تومانی به دلیل اختلال خاص در نمایشگر و ثانیه شمار چراغ‌های راهنمایی از جیب رانندگان پرداخت می‌شود.

خرج میلیاردی یک اختلال ساده روی دست شهروندان/ چراغ‌های سبزی که عبور از آن‌ها ممنوع است

به گزارش گروه اجتماعی قدس آنلاین، عجله داشتم، اما خب عجله باعث نمی‌شد از چراغ قرمز راحت عبور کنم. باید منتظر می‌ماندم تا چراغ راهنمایی سبز شود.

چراغ سبز شد و آرام شروع به حرکت کردم.۲۰ ثانیه زمان داشتم تا از چهارراه عبور کنم؛ هنگامی که به تقاطع رسیدم ثانیه شمار به طور ناگهانی از ثانیه ۱۴ به روی عدد صفر پرید و چراغ راهنمایی قرمز شد؛ وقتی که نگاه کردم دقیقا بر روی خط سفید و محدوده غیرمجاز قرار داشتم.

اجازه توقف بر روی خط سفید و محدوده غیرمجاز را که نداشتم؛ فرصتی برای یک بازگشت کوچک به عقب را راهم نداشتم. باخود فکر می‌کردم در اینطور مواقع جریمه‌ای ثبت نمی‌شود به خاطر اینکه یک اتفاق ناگهانی بوده و من نقشی در آن نداشتم.

مدتی بعد که خلافی ماشین را گرفتم جریمه‌ی ۶۰ هزار تومانی توقف بر روی خط عابر پیاده توجه من را به خود جلب کرد؛ واقعا چرا؟

اختلال در چراغ راهنمایی اما جریمه اش از جیب رانند گان

راهی به جز سکوت نبود، چون مدرکی برای ثابت کردن ادعای خود در نقص چراغ راهنمایی نداشتم. در یکی از روزهای پرترافیک تهران تصمیم گرفتم با اسنپ مسیر خود را طی کنم.

مرتضی طبق عادت راننده‌های تاکسی درد و دل خود با مسافر را شروع کرد. از جریمه‌های سنگین داخل شهر گفت؛ همین که اسم جریمه آمد من هم پیگیر ماجرا شدم تا علت جریمه را بدانم.

مرتضی گفت: چند روز گذشته درحال عبور از بلوار صبا به سمت خیابان شریعتی بودم. وقتی که به تقاطع رسیدم چراغ راهنمایی سبز بود و من هم ۱۵ ثانیه فرصت داشتم تا از تقاطع عبور کنم؛ اما به محض رسیدن به تقاطع، چراغ راهنمایی به طور ناگهانی قرمز شد و من به خاطر نقص در
ثانیه شمار چراغ راهنمایی ۲۰۰ هزارتومان جریمه شدم.

این تجربه اول مرتضی نبود و یک مرتبه هم در چهارراه پاسداران این مشکل برایش پیش آمده بود و اکنون باید ۴۰۰ هزار تومان جریمه را پرداخت می‌کرد.

علت را که جویا شدیم همه از یک نقص و اختلال در ثانیه شمار و نمایشگر برخی از چراغ‌های راهنمایی و رانندگی سطح شهر گفتند که باعث پایمال شدن گسترده حقوق رانندگان شده است.

به دلیل گستردگی وقوع این اتفاق در سطح شهرها تعداد بسیار بالای رانندگانی وجود دارند که به دلیل چنین نقص و اختلالی در شمارشگر تعبیه شده‌ چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، متحمل جریمه‌های ۲۰۰ هزار تومانی می‌شوند.

لازم است مسؤلان راهنمایی و رانندگی ناجا، شهرداری و شرکت کنترل ترافیک توضیحات صریح را بدهند، اما متأسفانه تا به امروز پاسخ مشخصی از مسؤلین مربوطه دریافت نشده است.

به دلیل عدم پاسخگویی مسؤلین مربوطه در خصوص این نقص و اشکال یک شک و گمان در بین رانندگان و شهروندان بوجود آمده است که این نقص اتفاقی نبوده و عمدی در عدم اصلاح این نقص وجود داشته است تا از این طریق به صورت روزانه، تعداد بیشتری تخلف عبور از چراغ قرمز توسط دوربین‌های تقاطع‌ها ثبت و مبالغ جریمه ۲۰۰ هزارتومانی بیشتری از رانندگان گرفتار در این اختلال دریافت شود.

اختلال در چراغ راهنمایی اما جریمه اش از جیب رانند گان

پلیس راهور نیروی انتظامی در راستای این موضوع بیان کرده که لحاظ فرصت عکس العمل در زمان تغییر رنگ چراغ از حقوق رانندگان است. به روزرسانی سامانه‌های هوشمند چراغ راهنمایی و لحاظ فرصت عکس العمل در آن‌ها از مطالبات مردم بوده و به حق بوده است.

برابر قوانین موجود، ایجاد و نگهداری زیر ساخت‌های ترافیکی از جمله چراغ‌های راهنمایی در معابر بر عهده شهرداری هر شهر بوده و پلیس بهره بردار تجهیزات است؛ به عنوان نمونه، چراغ‌های راهنمایی هوشمند موجود درسطح شهر تهران که به تناسب حجم ترافیک، زمان بندی تغییر رنگ چراغ در آن‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند، با بهره گیری از سامانه توسط شهرداری تهران خریداری و راه اندازی شده است.

نصب تایمر بر روی چراغ‌های راهنمایی از اوایل سال ۱۳۸۱ آغاز شد که درآن ثابت ماندن و پرش زمان بندی براساس حجم ترافیک صورت می‌پذیرد، با توجه به بروز مشکلات در سال‌های گذشته، هماهنگ شد که حداقل زمان سه تا هفت ثانیه‌ای برای امکان عکس العمل رانندگان در زمان تغییر رنگ در سامانه لحاظ شود.

اما به روزرسانی سامانه موجود و لحاظ فرصت کافی برای عکس العمل رانندگان در هنگام تغییر رنگ چراغ‌ها از خواسته‌های مکرر مردم و پلیس راهور از مسؤلان شهرداری شهرهای مجهز به سامانه هوشمند است که انتظار می‌رود با اصلاح سامانه‌ها از قرار گرفتن هموطنان در موقعیت‌های ناخواسته و بروز ضررهای جانی ومالی و ایجاد جو بدبینی علیه مسؤلان پیشگیری شود.

شایان ذکر است؛ از تخلفاتی که در قالب عبور از چراغ قرمز در سوابق رانندگان ثبت می‌شود، دو عکس به شرح ذیل از هر تخلف نگهداری می‌شود.

عکس نخست صفحه‌ای را نشان می‌دهد که خودرو متخلف وارد گذرگاه عابرشده در حالی که چراغ قرمز است و عکس دوم صفحه‌ای را نمایش می‌دهد که خودرو متخلف از گذرگاه عبور کرده و وارد مرکز تقاطع شده در حالی که چراغ همچنان قرمز است. اگر زمانی که خودرو درمرکز تقاطع باشد وچراغ زرد شود، راننده می‌تواند ادامه مسیر دهد و تخلفی برای وی ثبت نمی‌شود. سـؤال اینجاست که چرا این نقص و اختلال رفع نمی‌شود؟

اگر درمیان یکی از این نقص و اختلال ها، تصادفی در چهارراه ایجاد شود آیا رانندگان‌ می‌توانند با گفتن کلمه وجود نقص و اختلال، مقصر نبودن خودرا ثابت کنند؟

اختلال در چراغ راهنمایی اما جریمه اش از جیب رانند گان

سید احمد واحدی مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: از کل تقاطعات شهر تهران که با انواع چراغ‌های راهنمایی چشمک زن، برنامه پذیر (زمان بندی به صورت دستی و از پیش تعیین شده) و هوشمند مدیریت می‌شوند، تعداد ۵۰۱ تقاطع به نرم افزار مرکزی سیستم هوشمند مدیریت معابر متصل هستند.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت کنترل ترافیک تهران تصریح کرد: سیستم هوشمند تقاطعات با استفاده از داده‌های ارسالی شناساگرهای منصوبه در کف خیابان، میزان بار ترافیکی هر تقاطع و تقاطعات قبل و بعد آن را سنجیده و بهینه‌ترین برنامه زمان بندی را جهت مدیریت آن تقاطع اعمال می‌کند.

وی افزود: در بعضی مواقع سیستم هوشمند مرکزی کنترل تقاطعات با توجه به میزان بار ترافیکی هر تقاطع با تغییر در زمان بندی هر یک از فازهای چراغ‌های راهنمایی موجب تسریع در تخلیه بار ترافیکی و مدیریت تقاطع می‌شود که این مساله از مهمترین ویژگی‌های سیستم هوشمند مدیریت تقاطعات به شمار می‌رود.

واحدی ادامه داد: شمارشگرهای معکوس زمان سبز و قرمز چراغ راهنمایی هم با هدف تسریع در تخلیه بار ترافیکی تقاطعات و تسهیل در تصمیم‌گیری رانندگان برای عبور و یا توقف در فاصله تغییر رنگ چراغ و همچنین ایجاد آرامش بیشتر در زمان انتظار پشت چراغ قرمز بر روی حدود ۳۵۰ سامانه چراغ راهنمایی هوشمند نصب و راه‌اندازی شده اند.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت کنترل ترافیک تهران خاطرنشان کرد: این شمارشگرها، سیستمی کمکی برای تصمیم گیری شهروندان بوده و موکدا رنگ فانوس چراغ، راهنمای اصلی رانندگان برای عبور یا توقف در تقاطعات است.

وی اظهار کرد: با توجه به موارد مطروحه گفتنی است چنانچه شهروندان هنگام عبور از تقاطعات با کاهش سریع زمان شمارشگر چراغ سبز (با توجه به دستور نرم افزار هوشمند مرکزی) مواجه شوند می‌بایست رفتار ترافیکی خود را متناسب با رنگ فانوس چراغ راهنمایی تغییر دهند.

واحدی با بیان اینکه در این مواقع شمارشگر معکوس چراغ سبز با تنظیم بر روی عدد ۳، به رانندگان ۳ ثانیه فرصت عبور از تقاطع را می‌دهد، اظهار کرد: این زمان به علاوه ۳ ثانیه مدت زمان نمایش چراغ زرد، ١ تا ٢ ثانیه برای تخلیه عابر از سطح تقاطع و ۳ ثانیه مدت زمان مابین قرمز شدن چراغ تا آغاز عملکرد سامانه ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز، فرصتی ۱۰ تا ۱۱ ثانیه‌ای جهت خروج رانندگان از تقاطع را به آنان می‌دهد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: بدیهی است رانندگانی که پس از آغاز عملکرد دوربین‌های ثبت تخلف یعنی حدود ۱۰ ثانیه پس از کاهش ناگهانی شمارشگر چراغ نسبت به توقف پشت خط عابر اقدام ننمایند و وارد تقاطع شوند جریمه خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    وقتی بیشتر شمارشگرها روی قرمز تنظیم شده باشد، در روزهای گرم سال باتوجه به اینکه حرارت ای سی شمارشگر بالاتر می رود، دستگاه دچار پرش شده و می خواهد با چراغ سبزخودش را خنک تر کند ولی چون برنامه خطا می دهد، شمارشگر روی عددصفر سبز رنگ می ماند و سپس شروع به شمردن می کند.